داروی ضد دیابت امیدی برای درمان مبتلایان به سل

 17 دسامبر 2014- به زودی درمان موثرتری برای سل  ارائه  خواهد شد، دانشمندان  کشف کردند  که متفورمین "داروی کنترل کننده ی دیابت" می تواند به افزایش اثر بخشی داروهای سل بدون  ایجاد مقاومت  دارویی کمک  کند.

این تحقیقات توسط یک گروه از دانشمندان بین المللی به سرپرستی انستیتوی تحقیقاتی  SIgNکه زیر نظر  آژانس علوم، فناوری وتحقیقات  سنگاپور فعالیت می کند، انجام گردید.

سل یک بیماری عفونی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکولوزیس (MIB) که اغلب ریه ها  را آلوده  می کند، بوجود می آید. اگرچه برای درمان بیماری سل داروهایی در دسترس است، همچنان سل به صورت یک  تهدید عمده برای بهداشت عمومی است و سالانه  نزدیک به  1.5میلیون نفر بر اثر  این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در داروهای متعارف برای درمان  TBمعمولاً از استراتژی هدف قرار دادن پاتوژن که بطور مستقیم  به باکتریها حمله کرده و آنها را از بین می برد، استفاده می شود. این روش باعث شده است گونه های MTBنسبت به داروها مقاوم شوند و به همین علت روشهای درمانی موجود به طور فزاینده ای بی اثر شده و نیاز به طراحی استراتژیهای درمانی جدید برای این  بیماری  ضروری است.

متفورمین  به عنوان  یک درمان  کمکی برای TB

گروهی از دانشمندان به رهبری محققان انستیتوی SIgNتحقیقاتی را برای یافتن داروهایی آغاز کردند  که بتوانند تکثیر MTBرا بطور غیرمستقیم  کنترل کنند.

آنها با غربالگری داروهای مورد تأیید FDAدریافتند متفورمین که یک داروی قدیمی برای کنترل دیابت است می تواند بدون اینکه باکتریها را مستقیماً هدف قراردهد از تجاوز باکتریهای MTBجلوگیری کند. درعوض متفورمین با هدف قرار دادن سلولهای میزبان موجب تولید یک ماده ی شیمیایی میگردد که سبب تخریب باکتری TBمی شود و تکثیر آن را متوقف می کند. چنین روش غیرمستقیمی برای هدف قرار  دادن سلولهای میزبان کمتر موجب ایجاد مقاومت دارویی می کند.

دانشمندان همچنین دریافتند که متفورمین موجب بهبود اثر بخشی داروهای ضد سل معمولی هنگامیکه  در ترکیب با  متفورمین استفاده می شوند، می گردد. دانشمندان سپس اعتبار این یافته ها را با اطلاعات بالینی  بدست آمده از بیماران در بیمارستان Tan Tock Sengتایید نمودند، درنتیجه ثابت گردید که استفاده از متفورمین درحقیقت با کنترل بهتر سل و کاهش شدت این بیماری همراه است. استفاده از متفورمین به عنوان یک درمان کمکی برای اثر بخشی درمان  سل، بیماران را امیدوار کرده است.

از آنجائیکه این دارو درحال حاضر مورد استفاده قرارمی گیرد مدت زمان  کارآزمایی های بالینی استفاده  از متفورمین را به عنوان درمان کمکی با درمانهای TBکوتاه تر می کند .

متفورمین دارویی ارزان و ایمن است و بروی افراد غیردیابتی اثرات مضرجانبی ندارد. بنابراین  درصورت تکمیل کارآزماییهای بالینی به سرعت  قابل استفاده  خواهد بود.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141217101308.htm